Oomph finns på frimärke!

Mitt favorittyg finns på frimärke! Oomph, Viola Gråstens tyg från 1952, är ett av fem motiv på frimärkshäftet ”Textil konst” som Posten gav ut för ett par veckor sedan. Oomph trycks numera av Ljungbergs Textil, se HÄR. Jag måste nog göra slag i saken och köpa en bit Oomph! Men vilken färg ska jag välja och vad ska jag ha tyget till? Titta på och njuta av, räcker det?

Ett broderi av Teresa Oscarsson med galopperande hästar finns på ett annat av frimärkena. Teresa Oscarsson broderar korsstygn, men på ett helt annat sätt vi är vana att se korsstygn. Titta HÄR på hennes hemsida! 

Övriga frimärksmotiv är vävnader, ”Juniblomster” av Märta Måås Fjetterström och två vävar tillverkade på HV Ateljé, formgivna av Lennart Rohde respektive Laris Strunke.

5 thoughts on “Oomph finns på frimärke!

  1. Gunilla

    Detta har jag missat. Måste direkt köpa på mig frimärken – fina frimärken på brev och kort vill man ju ha.
    Och om Teresa Oscarssons bilder kan jag bara säga att jag aldrig glömmer dem efter utställningen på Gröna Paletten – fantastiska!

    Gilla

    Svara

Kommentera

