Avocado och akvileja

Experiment med växtfärgning medför överraskningar! Positiva och negativa, den här gången av den senare sorten.

För en månad sedan visade jag de HÄR vackert röda färgbaden av avocado, kärnor respektive skal. Jag hade stora förhoppningar om att få fina färger på siden. Tre veckor väntade jag innan jag silade bort växtdelarna och stoppade ner en sidenhalsduk, betad med 10 % alun, i varje burk. Burkarna värmdes i vattenbad och fick sedan stå några dagar och dra.  Men vilken besvikelse! Halsdukarna blev ljust beige-skära. Ungefär samma färg hade jag kunnat få snabbt med hjälp av några begagnade tepåsar. En av halsdukarna syns uppe till vänster på fotot. Den andra får fortsatt behandling och ligger hårt ihoprullad i en glasburk i köksfönstret, fuktad med 3 % ättika. Inuti ligger sönderriven stålull och lupinblad. Vad kommer att hända? Det visar sig om någon vecka.

Förra året fick jag en mild grön färg på siden av lila akvilejablad. (Akvilejans blad går från grönt till lila innan de vissnar.) HÄR visar jag hur jag gjorde ett enkelt test för att få en uppfattning om ljushärdigheten. För säkerhets skull gjorde jag en liten provfärgning igen i år och fick fram samma ljusgröna färg, nere till vänster på fotot. Men när jag färgade en sidensjal på, som jag tyckte, exakt samma sätt, så blev den kallt ljusrosa! Till höger i bilden. Jag vägde inte växtmaterialet. Hade jag för lite blad? Proverna är färgade på ett annat sidentyg än sjalen. Är tygerna behandlade på olika sätt? Eller vad kan det bero på?

Överraskningar, som sagt. Men det är det som är så roligt och som gör att jag bara vill fortsätta och fortsätta och prova nya växter och metoder.

2 thoughts on “Avocado och akvileja

  1. Ulla M Holm

    Ja, ibland, ofta rättare sagt blir jag besviken, men det händer oxå att något spännande visar sig när man öppnar sitt burkknyte. Jag har just varit till skroten i Kinna här i Västra Götaland o plockade en handfull rejält rostiga ringar, bultar mm o har nu virat in dem i en linnehandduk o hällt över vatten från Göta älv. Såg dina fina rostfärgningar.

    Gilla

    Svara

Kommentera

