Broderisymposium – del 3

På broderisymposiet förra veckan ingick två kurser och det fanns fyra olika kurser att välja mellan. Mary Sleighs kurs ”Inspirations from African Textiles” har jag redan berättat om. De övriga var ”Broderier från Miaofolken” med Anna Granberg, ”Yllebroderi” med Carina Olsson och ”Berättande broderi” med Carina Marklund. Som min andra kurs valde jag ”Berättande broderi”.

Mentalt var jag kvar i sammanfogandet av tyger från den afrikainspirerade kursen. Därför hade jag inget problem att välja en av de dikter som Carina Marklund presenterade som inspiration till broderierna.

Lenke Rothman: … Sy ihop. Sy ihop fogarna. Sy ihop fotsulorna med skorna, sy ihop. Skosulorna med gatstenarna. Sy, sy ihop. Sy ihop Madonnans röst med din egen. Sy ihop. …

Jag sydde ihop ett utkast till något som kanske växer till något annat så småningom. Roligt var det i alla fall!

Nu får vi nog tålmodigt vänta ända till 2015 innan den lilla organisationen Broderiforum ordnar nästa broderisymposium. I år fick de hjälp av hemslöjdskonsulenterna i Stockholm att arrangera detta som strålade glädje och inspiration över oss som deltog.

2 thoughts on “Broderisymposium – del 3

Kommentera

