Röda rötter

”Torkade i 1 år ger bättre resultat” står det om vitmårarötter i en av mina växtfärgningsböcker. Undrar hur mycket bättre färgningsresultatet blir om rötterna har torkat i 32 år! Så länge har nämligen de här rötterna av vitmåra legat i en burk, mer eller mindre bortglömda. Att jag vet att de grävdes upp just 1980 beror på att garnet som jag färgade då finns kvar. Härvorna har etiketter med datum och lite andra upplysningar. 50 gram ullgarn färgades med 100 gram färska vitmårarötter och blev ljusrött. Garnet i efterbadet blev aprikosfärgat.

Nu har jag 22 gram torkade vitmårarötter och försöker bestämma mig för vad jag ska använda dem till.

4 thoughts on “Röda rötter

  1. Pysselfarmor

    Nämen oj vilka härliga färger! Tror nog att jag så småningom måste gå en växtfärgningskurs. Det finns väl någon någonstans inte så långt från Stockholm?

    Jag kom att tänka på dig när jag tittar på Blodrot. Den använder samerna för att garva skinn med som då blir rött. Ska jag försöka plocka litet till dig….vad är den minsta mängden tror du?

    Gilla

    Svara

Kommentera

