Växtfärgning = kemi

Apropå en del frågor som jag har fått:

Växtfärgning är kemi, men man behöver inte komma ihåg något från skolans kemilektioner!

Ungefär så här är det: Färgämnena i växter fäster oftast dåligt på textilfibrer. Men om man behandlar, betar, textilierna med olika salter eller metaller, som alun eller järnvitriol, så får man färgen att stanna i fibrerna. Kemikalierna fäster på fibrerna och sedan binds färgämnena till salterna/metallerna, som fungerar som ett sorts lim. Den här metoden fungerar framförallt på animaliska fibrer, som ull och siden. Fibrer från växtriket kan kräva andra tillvägagångssätt.

Nu för tiden använder jag inga andra kemikalier än just alun och järnvitriol. De lär vara OK ur miljösynpunkt. Men man kan vara lite försiktig med järnet, för mycket järn gör fibrerna sköra.

På spisen står just nu en gryta med halsdukar i siden, som jag betar med 10 % alun. Halsdukarna vägde ca 100 gram, alltså mätte jag upp 10 gram alun som löstes upp i lite vatten i en gryta. Jag hällde på mer vatten i grytan så att textilierna har ordentligt med plats. När temperaturen når strax under kokpunkten så drar jag ner värmen och det hela får sjuda lite lätt i så där 30 minuter. Därefter stänger jag av plattan och låter grytan stå kvar på eftervärmen. Halsdukarna får ligga kvar i badet tills imorgon. Sen kan jag sätta igång med färgningen!

Färgning med rost (titta HÄR) kan också ses som en förbetning. I förra inlägget kan man se hur en sidensjal, som först fått färg av rost, blir grålila i ett färgbad med älggräs, medan sjalen som är förbetad med alun får en gul färg av samma växt. En och samma växt ger alltså olika färger beroende vilket betmedel man använder!

One thought on “Växtfärgning = kemi

  1. Pysselfarmor

    Tack tack för informationen….just där jag är nu så har jag varken alun eller lämpligt tyg, men det kanske ordnar sig innan semestern är slut för vi ska göra någon tur ned mot kusten.

    Gilla

    Svara

Kommentera

