Det jäser i burken!

Två växtfärgningsburkar har fått komma ut i solen.

I burken till vänster finns en sidensjal, betat med 10 % alun. På tyget la jag strimlade björklöv och knölade försiktigt ner alltihop i burken.

Mer björklöv lades runt sjalen och sen hällde jag på varmt spad från en traditionell färgning med björklöv på spisen.

 

Nu, efter 3 dagar, börjar innehållet jäsa och pysa ut ur burken. Jag har öppnat och hällt ut lite vätska. Det luktar inte gott, men sjalen får nog ändå ligga kvar ytterligare några dagar.

I den högra burken finns en misslyckad färgning med granris. Jag snörpte ihop en sidensjal, betad med 10 % alun, och lät den ligga i ett granrisbad (titta HÄR) och efterbetade med järn. Men resultatet blev inte vad jag hade tänkt mig, tyget såg bara smutsigt ut. Så nu har jag fortsatt och lagt in lupinblad och skal från gul lök i den fuktiga sjalen och rullat ihop till en ”korv”. En vecka har sjalen legat i burken, den får ligga kvar ett tag till. Resultatet kanske blir att den ser ännu värre ut!

One thought on “Det jäser i burken!

  1. Pysselfarmor

    oj oj nu puttrar det både i grytor och burkar! Har packat bilen full ikväll och i morgon bär det av norrut. får väl se om det blir någon färgning alls….svårt att få tag i alun där i fjällvärlden..
    Ha det gott!

    Gilla

    Svara

Kommentera

