Sommarläsning

Två böcker låg i brevlådan häromdagen. Än så länge har jag bara bläddrat lite i dem, men när jag är klar med Jan Guillous Brobyggarna står de här två på tur.

Lotta Kühlhorn skapar mönster till tyger, kaffeserviser, bokomslag mm. I boken Rapport! En bok om att göra mönster berättar hon om varifrån hon får impulserna och om sin arbetsprocess. Boken ser riktigt inspirerande ut! Även om man inte har tänkt göra rapporterade mönster, så kan man säkert hitta idéer till hur man kan gå vidare i sitt eget skapande. Här är en av författarens skisser till bokens omslag:

Romanen Mercurium av Ann Rosman bygger på en verklig historia. Författaren har utgått från ett broderi, som numera finns på Nordiska Museet. År 1810 halshöggs Metta Charlotta Fock Ridderbielke, dömd för mord på sin man och sina två barn. Några år innan avrättningen skrev hon en nådeansökan, utan varken papper eller penna. Tyg, nål och tråd hade hon emellertid tillgång till och hon broderade den långa texten med korsstygn. Det ska bli intressant att se hur Ann Rosman bygger en berättelse kring detta! Klicka HÄR och titta på broderiet.

Metta Charlotta Fock Ridderbielkes öde fick också igång broderilusten hos konstnären Nina Bondeson, en lust som tidigare effektivt dödats av en slöjdfröken. Detta berättar Nina om i skriften som kom i samband med Täcklebo Broderiakademis 15-årsjubileum 2008. Där finns också, bland mycket annat, en artikel om Metta Charlottas broderi. Det finns ett litet lager kvar av tidningen, som kostar 20 kr + frakt (enbart fraktkostnad för medlemmar i Broderiakademin). Den som är intresserad av att köpa skriften kan kontakta mig HÄR, så vidarebefordrar jag beställningen.

5 thoughts on “Sommarläsning

  1. Britta Johanson

    Jag ser också fram mot att få läsa Mercurium.
    Ända sedan jag läste om broderiet i STF:s årsbok 1988, Levande Textil, har jag fascinerats och funderat över änkans stygn och öde.

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet

      Tack, jag har tänkt och tänkt, letat i böcker och tidningar, men inte kunnat komma på var och när jag först hörde talas om klagoskriften. Det var ju i Levande Textil!

      Gilla

      Svara

Kommentera

