Brodöser och bloggare

Igår (2012-06-14) tillbringade jag en lång dag i Stockholm. Tre utställningar hann jag med, dem berättar jag om en annan dag. Att jag valde att åka just igår beror på att jag ville passa på att träffa trevliga brodöser och bloggare på brodericafé på kvällen. Varannan torsdag träffas ett löst sammansatt gäng på café för att fika, prata och brodera. Jag har ju en bit att åka, så jag har inte varit med så många gånger. En del av brodöserna bloggar också och det känns som om man känner varandra fast man inte träffas så ofta. Bland trådar, nålar och kaffekoppar fanns igår bland andra Hanna, som bloggar HÄR, Elin, HÄR är hennes blogg, och Gun, HÄR hittar man hennes blogg.

Porträttet  av Dawit Isaak  har broderats av Hedvig, som är flitig besökare på brodericaféet. Broderiet finns på ett av de 2.000 löven på Hemslöjdens jubileumsutställning på Liljevalchs. Jag har sett lövet på Hedvigs  blogg, som finns HÄR, och lyckades hitta det bland alla de andra löven på utställningen. Igår hade Hedvig annat för sig och kom inte till caféet, men hennes farmor Monica var där. Lövet är ett samarbete mellan Hedvig och Monica. Monica har broderat texten ur Tryckfrihetsförordningen som finns på andra sidan lövet: …stå varje svensk medborgare fritt att/… /i tryckt skrift yttra sina tankar och åsikter, offentliggöra allmänna handlingar samt meddela uppgifter… 

One thought on “Brodöser och bloggare

Kommentera

