En vårutflykt

Igår tog jag tåget till Stockholm. Det är härligt att bara ha ett par timmars resa till Stockholm och enkelt kunna byta ut lugnet på landet mot en dag i storstan.

I Kungsträdgården satt folk och fikade under almarna och på Dramatens trappa var det fullt med folk som lapade sol.

Mitt första stopp blev ett besök på Dansmuseum. Där pågår en fantastisk utställning med teaterkläder skapade av Charles Koroly. Kläderna är mästerverk av fantasi, konstruktion och sömnadsteknik. Materialet är ofta återbrukade textilier, bland annat broderier från Indien och raffiabroderier från Kongo. Dräkterna ser oväntat fräscha ut, efter att ha använts på scenen kväll efter kväll i månader. Utställningsrekvisitan är också värd att studera. Broderitekniker och människokroppen visas på gamla skolplancher och antika välanvända provdockor står i inspirerande grupper.

Bilden har jag lånat HÄR från Dansmuseums hemsida, fotograf Carl Thorborg. Dräkten användes i Bröderna Lejonhjärta på Stockholms Stadsteater  2009. Kjol och förkläde är sydda av indiska broderier. Utställningen på Dansmuseum pågår t o m 2 september.

Nästa stopp blev hos Galleri Inger Molin på Kommendörsgatan. Dit får man skynda sig om man vill se Stina Borowskis fina broderier med svart sytråd på mullbärspapper.  Utställningen slutar den 28 mars. 

Jag hade tänkt gå på Vårsalongen på Liljevalchs, men solen och vårvärmen gjorde att jag hellre ville vara utomhus. Det blev en vända på Skansen istället.

Därefter tog jag båten till Slussen och promenerade till Litet Nystan, där jag hämtade garn som jag beställt.

På Hornsgatan råkade jag möta ”Pysselfarmor” (hennes blogg finns HÄR), på väg att träffa andra brodöser på brodericafé.  Hon berättade att det är problem att kommentera på WordPress-bloggar om man själv inte har konto där. Tråkigt.

För mig blev det inget brodericafé den här torsdagen. Kvällen tillbringades istället  på Slöjdhuset med en kurs i kurdiskt broderi med Nina Kader som ledare. Ett par nya intressanta broderitekniker har jag lärt mig. Än så länge finns de bara på en provlapp, men så småningom kanske jag använder dem på riktigt.

Tåget hem igen efter en bra dag i Stockholm!

4 thoughts on “En vårutflykt

  1. Pyssel Farmor

    Vilken härlig utflykt du har haft och så kul att ses!

    Nu har jag suttit och klurat på detta att det inte går helt plötsligt att kommentera hos de som har wordpress.com bloggar
    Jag har ingen lust att skaffa mig ett konto till att logga in med för att få kommentera hos er som jag kommenterat hos under lång tid. Det är trist att WordPress ändrar så…och vad jag vet så har jag aldrig haft ett konto hos WordPress eller Gravatar.

    Nu gör jag som så att jag testar först med att inte fylla i någon mailadress alls dvs jag lämnar första rutan tom och klickar nu för att skicka……
    då är det hos dig så att det står ”Var vänlig skriv in din e-postadress här” alltså är det fältet tvingande hos dig – kan du ta bort att det är tvingande?

    Jag kringår problemet nu genom att skriva en hitta-på-adress t.ex.
    kalleankasatt@yahoo.com ;-)))

    och nu ska du få se vad som händer…..ha ha ha!

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, du är klurig du! Nu har jag tagit bort bocken i rutan som gör att man måste skriva in sin mejladress, så nu kanske det går bra att kommentera hos mig igen. Ska ändra i fotobloggen också.

      Det var kul att ses! Hoppas det blir snart igen.

      Gilla

      Svara

Kommentera

