Akimbo – damer med kaxig attityd

Förra veckan lärde jag mig ett nytt engelskt ord av Maria med bloggen Marias meningsbyggnad, titta HÄR.

Ordet är akimbo, engelska för en kroppsposition med händerna på höfterna och armbågarna vridna utåt. På svenska kanske man kan säga ”höfter fäst”, men det uppfattar jag mer som ett kommando från en gammal gympalärare och jag ser inte framför mig den kaxiga kroppsställning som jag nu förknippar med akimbo. Inom broderiet finns det gott om damer ”with arms akimbo”. Maria visar en broderad kvinna från ett skånskt yllebroderi på sin blogg. 

I mina broderier finns det också en hel del kvinnor i akimbo. Här är ett par exempel.

De här damerna finns på en veckodagbok, som jag broderade för några år sedan. En kväll under den aktuella veckan träffades vår broderigrupp i Örebro. Figurerna  är inga direkta porträtt av brodöserna, utan mer ett försök att visa den kraft och kreativitet som finns i gruppen.

Också det här broderiet har några år på nacken. Bilden kom till i en uppgift  som handlade om träd i Blixt & Bates distanskurs i broderi. (HÄR är en länk för den som vill veta mer om kursen.)

Finns det någon mer som har broderade damer i akimbo att visa?

7 thoughts on “Akimbo – damer med kaxig attityd

  1. Pian Bates

    Bra att jag fick reda på vad Akimbo betyder. Har stött på det flera gånger när det gäller gamla broderier men aldrig satt det i samband med figurernas armar. Min man påstod att det var en gympa term och lite rätt hade han ju.

    Gilla

    Svara
  2. Nusse

    Vilket underbart träd!
    tack för kommentaren på min blogg. om du tröttnar på dina äppelgardiner och din äppelduk står dörren öppen hem till mig för dem ;)

    Gilla

    Svara

Kommentera

