Favorit i repris

8-skaftsdräll är min absoluta favorit i vävstolen och som jag återkommer till hela tiden. Tekniken är kypert och mönster uppstår genom omväxlande varp- och inslagseffekt. Det krävs 8 skaft och 8 trampor. Det här ska bli löpare. Vävningen är rolig, eftersom det finns stora möjligheter att variera med olika färger på inslagsgarnet och olika breda inslagspartier. Ingen löpare blir den andra lik.  Två inslag i avvikande färg gör det lättare att klippa isär mellan den gula och den lila löparen. Med inslag i blått, grönt och turkos blir utseendet ett annat. När löparna är fållade hamnar de i butiken hos Konsthantverkarna i Örebro.

Varpen består av oblekt bomullsgarn 12/2 och inslaget är lintow 10. Båda garnsorterna har utgått ur garnleverntörernas sortiment, men än så länge finns det lite kvar i mitt lager. Under de senaste 20 åren har jag vävt flera hundra meter 8-skaftsdräll i just den här materialkombinationen, med många olika varianter av varpens partiindelning (förutom ungefär minst lika många meter med lingarn både i varp och inslag).  Den som har gamla nummer av tidskriften Vävmagasinet kan hitta ett annat  exempel i nr 2/91.

6 thoughts on “Favorit i repris

  1. MalinSj

    Detta blir vackra löpare. Visst är det roligt att väva dräll av alla slag, Dvs med lite olika skaftantal. Just nu sitter jag med 10-skaftare som skall bli kuddar tror jag. God fortsättning på helgen. //MalinSj

    Gilla

    Svara
  2. Lisbeth

    Så läckert.Jag har lite respekt att väva i 8 skaft, men är väldigt sugen på det. Jag väver alltid med fyra skaft det ger ju en viss begränsning. Jag kanske får återkomma till dig om jag sätter upp någon dräll. Just nu väver jag trasrya , men efter det så skulle det vara kul att pröva.. mvh Lisbeth

    Gilla

    Svara
  3. Mia

    Fint! jag gillar ju blått, grönt och turkost, men här kommer inga findukar på bordet, inte så länge det blir fläckar av choklad, yoghurt och ketchup ihop med brödsmulor.

    Gilla

    Svara
  4. Matie-Louise Hegewald

    Oh ser verkligen fram emot att få hålla en löpare i handen. Då blir det bäst att gå till Konsthantverkarna i Örebro.

    Gilla

    Svara

Kommentera

