En handskriven skatt

Av Anita i grannbyn fick jag en fin present. I sin ägo hade hon ett gammalt handskrivet häfte med vävsedlar efter sin mormor och Anita tyckte att boken skulle få ett nytt hem hos mig. Jag tackar och tar emot!

Anitas mormor var född 1879. Hennes namn var Naemi Adelia Josefina Eriksson, född Alexandersson  och med tilltalsnamnet Naemi. Familjen bodde i Bengtesfall strax utanför Lindesberg. Dottern, Anitas mamma, fick sköta ladugård och hushåll medan Naemi åkte runt i gårdarna i trakten och vävde på beställning.

Det nötta häftet innehåller ca 40 vävsedlar och när jag bläddrade i det kom jag att tänka på ”Praktisk Väfbok” av Nina von Engeström. Jag letade upp min förstaupplaga från 1896 och hittade snabbt ett par vävsedlar som stämmer exakt med Naemis noteringar, ”Klädningstyg No 19”  i mitten överst på den övre bilden och ”Tyg till underkläder” nere till höger på den nedre bilden. Men varifrån kommer de övriga vävsedlarna?  Och vilka beställningar fick Naemi i gårdarna? Använde hon sig av sina anteckningar och vävde förvildad kypert, tyg till underkläder, cheviot, dubbelväv till mattor och filtar efter vävsedlarna? Ett litet handskrivet häfte sätter fart på fantasin och förgyller en grå och regnig söndag i november!

3 thoughts on “En handskriven skatt

Kommentera

