En helg i Linköping

Hemslöjdens fina lokaler i Linköping är ett ställe man gärna återvänder till. I ett 1700-talshus mot Storgatan finns hemslöjdsbutiken med slöjdmaterial och slöjdade produkter från länet, bl a östgötadräll, vävd på 8 skaft i många varianter med mustiga färger.  Det finns också ett slöjdgalleri, där man t o m 19 november kan se Maria Silfverhielms broderier under rubriken ”Nu och här”. 

 

En trappa upp har hemslöjdskonsulenterna sina kontor.  Innanför huset finns en vacker innergård och en stor gammal magasinsbyggnad från 1800-talet, som varit lager till en järnhandel, men som nu för tiden rymmer olika slöjdaktiviter. I helgen fylldes huset med deltagare i ett broderisymposium.

Ett 50-tal personer kom för att ta del av ett intressant program med workshops, föreläsningar, utställningar och visningar av broderier. Jag hade mer än gärna varit med på allt, men eftersom jag hade saker som måste göras här hemma, så kunde jag inte stanna hela helgen. Jag höll i en workshop, var med på en mingelkväll med god mat och såg broderiutställningar i domkyrkan och i slöjdgalleriet. Och träffade en massa trevliga  människor!

6 thoughts on “En helg i Linköping

  1. Pysselfarmor

    Ibland skulle jag vilja ”klona mig” så att jag kunde vara både här och där och så därborta på samma gång….
    ;-))
    jag har inte tid att jobba inser jag…hmmmm….undrar om man får lönen ändå…?!

    Gilla

    Svara
  2. annicka

    Så fint du beskriver Hemslöjden i Linköping. Det är så kul att broderiet får en plats bland allt annat fint i hemsöjden

    Gilla

    Svara

Kommentera

