Renfana, johannesört och akvileja

De långsamma växtfärgningsförsök som jag har ägnat mig åt i sommar har en liten komplikation. Ungefär tre veckor har växter och textilier legat i glasburkar i fönstret innan jag har tagit upp tyget eller garnet. Om jag har varit nöjd med resultatet och fått idéer om hur man kan gå vidare, då har växten oftast varit överblommad eller nervissnad.

Blommor av renfana visade sig ge intressanta prickar på tyget. Det får bli en fortsättning nästa år.

Samma sak gäller johannesörtens blommor. När jag sett vilka fina violetta avtryck blommorna ger på alunbetat siden, då var deras växtperiod slut för i år.

Lila blad av akvileja gav intressanta färger! Linne blev läckert rosa av akvilejablad och ättika. Siden betat med 10 % alun fick en matt blågrön färg. Så här såg tygerna ut när de just kommit upp ur sina burkar och innan jag plockat bort växtdelarna.

Men som jag misstänkte försvann den rosa färgen snabbt. Efter ett par dagar var tyget vitt igen. Men den blågröna färgen finns fortfarande kvar. Jag gjorde ett enkelt ljushetstest genom att tejpa fast tyget delvis övertäckt på en solig fönsterbräda. Efter 10 dagar syntes ingen färgförändring på den del av tyget som legat i solen.  Nu får jag vänta nästan ett år innan jag kan göra nya försök med akvilejan.

6 thoughts on “Renfana, johannesört och akvileja

  1. iHanna

    Så fina tester! Inför nästa års färgsessong önskar jag mig foto av de blommor jag ska gå ut och plocka, innan de vissnar, så jag kan colour-along med dig. Okej? :-)

    Gilla

    Svara

Kommentera

