Vävmässa i Borås

Igår var jag i Borås på Vävmässa, den 12:e sedan starten 1986. Den första missade jag, men övriga 11 har jag besökt. I år hade jag bara möjlighet att åka över dagen. Det blev 11 timmar i buss med trevligt sällskap och 4 timmar i Borås. 

Mässan pågår i tre dagar med föreläsningar, utflykter, klädvisningar, utställningar, presentationer av vävutbildningar och förstås en kommersiell del, där man kan köpa garner, böcker, vävredskap och annat som behövs när man väver.  Jag hann med att gå några varv bland de ca 90 montrarna i mässhallen och även titta på utställningarna i Textilmuseet, men i år blev det inga föreläsningar för min del. Jag är ganska dålig på att shoppa och köpte nästan bara det som fanns på min kom-ihåg-lista, några rullar lingarn 16/2. Garnet är till deltagarna i en workshop som jag  ska ha senare i höst på ett broderisymposium i Linköping.

På Textilmuseet pågick flera intressanta utställningar. Men eftersom jag hade ont om tid, så blev det alldeles för mycket att ta in. Jag kunde nästan ha nöjt mig med att granska och fundera över Pasi Välimaas lilla personliga utställning om tuskaft med bland annat hans farfars gamla slitna ryggsäck, en trasig jutesäck och några små provvävar, allt i en naturbrun färgskala.

Landets hemslöjdskonsulenter inom textilområdet fanns också på Textilmuseet. De presenterade sin nya plats på nätet, Textil Hemslöjd. Sidan är under uppbyggnad och inför Vävmässan har de startat med att lägga in information om vävning. Hos dem fick jag  också återse ett litet ryatäcke till barnvagn eller barnsäng, som jag gjorde på uppdrag av hemslöjdskonsulenten i Sörmland för snart 10 år sedan. Förgäves letar jag efter bilder på täcket i min dator.

Visst får man lite vävimpulser och lite nyheter inom området, men det roligaste med de här mässorna är nog att träffa gamla bekanta från utbildningar, anställningar, uppdrag och projekt och numera även några nya bekanta från bloggvärlden.

2 thoughts on “Vävmässa i Borås

  1. Margaretha Arvidsson

    Hej! Jag var också där men hade möjlighet att stanna flera dagar. Trots det hann jag inte med allt jag önskade. Det är som du säger, roligt att träffa vänner och ha tid att prata. Ett besök på Textilmuséet hann jag dock med. Det var mycket inspirerande./Margaretha

    Gilla

    Svara

Kommentera

