Göra färdigt

Det är så rörigt i mitt arbetsrum. Halvfärdiga tankar visar sig i form av kladdiga skisser och framplockat material som kanske ska användas. Halvfärdiga saker ligger framme i väntan på att jag ska bestämma mig för hur jag ska gå vidare. Nu måste jag sätta fart och försöka få något gjort!

I flera månader har ett yllebroderi, som ska bli en kudde, varit uppsatt på väggen. Mönstret är från en skuren dekor på en mangelbräda i Örebro Läns Museums samlingar och samma rutor har jag använt till den HÄR väskan. Jag har inte varit riktigt nöjd med broderiet,  men inte vetat vad som fattas. Häromdagen fyllde jag i några av trianglarna med vita stygn och genast ser det mycket bättre ut. Nu kan kudden bli färdig! Till baksida använder jag ett blommigt, kinesiskt tyg, inköpt i Köpenhamn. I hörnen kommer det att sitta små bollar av ylletyg.

Kudden blir ca 30 x 60 cm. Det finns inga färdiga innerkuddar att köpa i den storleken. Jag har sytt en innerkudde av duntätt tyg och nu väntar jag på att vädret ska bli regnfritt och vindstilla, så att jag kan vara utomhus och stoppa innerkudden med fjäder.

Kanske kommer kudden att vara med på utställningen  ”Talande tecken och trådar” på Örebro Läns Museum. Vernissage 2011-10-08, läs mer HÄR.

5 thoughts on “Göra färdigt

  1. Meta

    Ett mycket vackert mönster som du broderat. Jag är ju hängiven dessa mönster och har vävt ”kunt”-väv som det ju kallas och skapas i bindningen färgeffek. Egentligen är det en tuskaftsbindning med varp och inslag i två färger i en speciell ordning. Kanske du har vävt detta? det blir lika fint mönster så som du broderat.
    /Meta

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    men oj oj oj….jag har inte ord för hur snyggt detta är – så ”enkelt och rent” – stilfullt!
    Så bra att utställningen pågår länge – nog 17 borde jag kunna ta mig dit under den där perioden!

    Gilla

    Svara

Kommentera

