Lupinblad, fräken och rost

Nu är det snart två veckor sedan jag lade tygerna med renfana i en burk och de får ligga ytterligare några dagar. Men jag kan visa några andra tygbitar som inte har färgats med hjälp av tidens gång och solens värme, utan bara har värmts upp i en kastrull med vatten och björklöv. Tygerna låg kvar i badet över natten.

På siden betat i 10 % alun placerades lupinblad och fräken.

Ovanpå detta lades en bit sidenorganza, även det tyget betat i 10 % alun.

De två tygbitarna rullades ihop med ett rostfärgat linnetyg ytterst.  På detta sätt kan man färga tre tygbitar samtidigt. Rullen fick dela kastrull med ytterligare en liten tygrulle. Så här såg de  ut när de togs upp ur badet. Järnet i rosten fungerar som betmedel och då ger björklöven den här gråbruna färgen.

Så här blev resultatet. Lupinbladen har lämnat ganska tydliga gula  avtryck på sidentygerna. Av fräken syns tunna gråbruna spår.

Yttertyget på det andra paketet ser ut så här.

Järnet som fälldes ut från rosten gjorde tillsammans med björklöven att badet fick en fin brun färg. För att utnyttja badet så mycket som möjligt la jag ner ännu en bit rostat linnetyg, som jag först vek ihop till ett paket och fäste ihop med några stygn. Så här blev det.

Resultaten på de rostfärgade linnetygerna blir en enkel variant av shibori. Gummisnoddarna, invikningarna och stygnen fungerar som reservage. Jag gillar färgkombinationen rostbrunt och mörkt gråbrunt!Och jag är också mycket förtjust i det slumpmässiga i färgningen. Först är det färgningen med rost, som man inte styr så lätt och sedan reservaget som jag i alla fall hittills inte har gjort med någon större eftertanke. Oj, så många möjligheter det finns!

2 thoughts on “Lupinblad, fräken och rost

  1. Pysselfarmor

    nämen ooooooo jag blir gaaaaalen – hur ska jag få tiden att räcka till allt skojsigt som finns å göra!

    så vackra tygerna blev – det är ju nästan så att man inte behöver brodera något på dem!

    Gilla

    Svara

Kommentera

