Färgning med renfana

Idag har jag färgat med renfana. En enda planta räcker till ett sånt här experiment. Renfanan doftar härligt  när man klipper den i bitar, en kryddig blandning av kardemumma och stjärnanis. Över en fuktig bit siden, betat i 10 % alun, ströddes sönderklippta blad och några blommor.

 

Så la jag på en annan liten sidenbit, även den betad i 10 % alun, och rullade ihop tygerna.

 

Ett stycke gammal linneduk, tidigare färgad med granris (läs HÄR), fick bli omslag.

 

Ett par gummisnoddar håller ihop paketet, som värmdes upp i en liten kastrull på spisen tillsammans med vatten och resterna av renfanan.

Kastrullen fick stå kvar på eftervärmen och nu ligger alltihop i en glasburk i köksfönstret. Lite nyfiken på resultatet är jag förstås, men minst en vecka tänker jag nog vänta innan jag öppnar och tittar.

4 thoughts on “Färgning med renfana

  1. Ping: Lupinblad, fräken och rost « Textila inslag

  2. Meta

    Oj vad spännande! Det lockar att vänta på ditt resultat. Hoppas få se det här.
    Jag är såå fascinerad av färgning i alla möjliga möjligheter.

    Gilla

    Svara

Kommentera

