En underbar bok

Samtidigt som jag köpte boken ”Dyes from Kitchen Produce” så beställde jag även ”The Black Apple’s Paper Doll Primer” av Emily Winfield Martin. Den köpte jag inte på vinst och förlust, jag såg den i en bokhandel i London. Första gången jag bläddrade i den kände jag nästan samma lycka och glädje, som när jag som barn följde med mamma och handlade i snabbköpet, vände på Kalaspuffspaketen och hittade en ny pappersdocka på baksidan.

Boken handlar alltså om pappersdockor. Den innehåller 20 pappersdockor med karaktärsbeskrivningar och varsin uppsättning kläder. Ytterligare 16 pappersdockor kan man forma själv efter egen fantasi. Det finns beskrivningar på hur man kan använda figurerna till dockteater och inspirerande tips på hur man kan fortsätta leka och pyssla.

Pappersdockan Tom är ett mysterium till och med för sin fru. Han kan försvinna och vara borta flera dagar i sträck, för att sedan plötsligt dyka upp till middagen, just den dagen då måltiden består av en kopp te och en bit paj. Syskonen Oliver, Jane och babyn bor på en oansenlig gata i en oansenlig stad. Som en konsekvens av detta tillbringar de en massa tid med att låtsas att de bor ombord på ett piratskepp eller i en skog med älvor och monster.

Boken är helt underbar! HÄR är författarens blogg.

Om jag hade fått den här boken när jag var i 10-årsåldern, så hade jag nog varit uppslukad i lek och fantasier i flera månader. Det händer fortfarande att jag leker med pappersdockor. Den här broderade damen kommer att vara med på en utställning på Örebro Konsthall i höst.

3 thoughts on “En underbar bok

  1. Erika

    Klippdockor är underbart. Just nu har Märta 3 år en magnetvarriant på kylskåpet. Hello Kitty med olika kläder, mössor och rosetter som går att varriera i det oändliga. bara hon blir lite större ska vi leka med ”riktiga” klippdockor!

    Gilla

    Svara
  2. Anita i Finnåker

    Vilken lycka att hitta en sådan bok ,jag hade också sådana pluss allt jag klapp ur tidningar och gjorde kläder till.

    Gilla

    Svara

Kommentera

