Färga textil med sånt som finns i köksskåpen

Den här boken, ”Dyes from Kitchen Produce” av Setsuko Ishii, beställde jag när jag hade läst om den i senaste numret av Embroidery.

Det är alltid en chansning att köpa böcker på nätet, som man har läst eller hört om men inte sett i verkligheten. Och jag kan väl erkänna att jag troligen inte skulle ha köpt den här boken om jag hade sett den i bokhandeln. Med hela naturen utanför fönstret känner jag inget behov av att använda kryddor från skafferiet till färgning, eller att testa alla tänkbara sorters teer. Men vi tycker olika och någon annan kanske har stor behållning av boken. Den är trevlig att bläddra i, med ett litet textilt projekt till varje färgningsrecept, ofta med en återbrukstanke.

Jag ska nog i alla fall prova att färga med Nescafé som står i skafferiet med utgånget datum, inköpt till ett kakbak för flera år sedan.

3 thoughts on “Färga textil med sånt som finns i köksskåpen

Kommentera

