Slow Craft – utställning i Rejmyre

Häromsistens gjorde vi en utflykt till Rejmyre i nordöstra Östergötland, några mil från Katrineholm. Rejmyre är ju känt för sitt glasbruk, men det var inte glasbruket som var anledningen till resan, utan utställningen Slow Craft,  ”slöjd som ett förhållningssätt till livet”. Slöjd och konsthantverk av ca 50 utställare visas i en intressant utställning i en vacker lokal. Textil är materialet för ungefär hälften deltagarna.

Jag fastnade speciellt för Kerstin Danielssons vävda trasryor. Kerstins och mina vägar har korsats några gånger under årens lopp. Jag tycker om hennes formspråk och beundrar hennes skicklighet i vävstolen. Ryan på bilden heter ”Solenergi” och är en av tre ryor på utställningen. Så här berättar Kerstin:

Jag gillar att göra trasmattor – vanliga, glesrips med trasor, tunna trasmattor m.m. – och blev sugen att också prova trasryan. Dessutom hittade jag ett nytt roligt material att använda – baddräkttstyg – som rullar sig när man klippt det på skrådden. I ”Solenergi” är trasorna mestadels bomull och den röda pricken och de röda rutstrecken är i baddräktstyg. Måttet är 85 x 185 cm.

 Jag arbetar både för försäljning på Hemslöjden i Linköping, till utställningar och på beställning från kund. Jag är medlem i Konsthantverkscentrum och FORMAT, konsthantverkare i Östergötland. Min devis är ”Jag måste hålla på annars tappar jag balansen”.

Utställningen håller på t o m 2011-09-04. Projektet är ett samarbete mellan Engelska Magasinet i Rejmyre och hemslöjdskonsulenterna i Östergötlands, Sörmlands, Stockholms och Gotlands län.

5 thoughts on “Slow Craft – utställning i Rejmyre

  1. Ping: Nytänkt yllebroderi « Textila inslag

  2. Margaretha Arvidsson

    Tack för ditt tips! Besökte utställningen i lördags (13/8). Den var fantastiskt fin och inspirerande./Margaretha

    Gilla

    Svara
  3. Ping: Lästips för alla textilintresserade « Textila inslag

  4. Meta

    Ja oj vad mycket fint hantverk som visades här. Härligt att se samlat så mycket ypperlig slöjd. Tack för tipset så att jag fick nya hantverkare mig till livs!

    Gilla

    Svara

Kommentera

