Tidningsläsning

För ett par veckor sedan låg det en tidskrift i brevlådan var och varannan dag. Nu har jag haft tid att läsa.

Först kom Svenskt Konsthantverk med ett broderi av Ida-Lovisa Rudolfsson på framsidan och en artikel med många bilder inuti tidningen. Hennes broderier, som innehåller både svårmod och humor, har jag gillat sedan jag först såg dem för fyra år sedan. Då tog hon kandidatexamen på HDK och fick Täcklebo Broderiakademis stipendium. I magisterarbetet ”Sju sorters ensamhet” har hon fortsatt att skildra människors isolering och utsatthet i konsumtionssamhället. ”Det är inte roligt att vara människa i min bildvärld”, säger Ida-Lovisa. I bilderna kompletterar hon broderiet med applikationer, screentryck och färgfläckar. Läs mer HÄR på hennes hemsida.

Ett par dagar senare låg engelska Embroidery i brevlådan. Den var som alltid späckad med intressant läsning. Bland annat presenteras Evelin Kasikov. Hon syr korsstygn på sitt eget speciella sätt i flera lager och använder sig enbart av fyra färger, fyrfärgstryckets cyan, magenta, gult och svart. HÄR finns hennes hemsida. Bland boktipsen hittade jag en bok om växtfärgning, Dyes from kitchen produce av Setsuko Ishii. Den har jag beställt från Amazon och berättar mer när den har kommit. HÄR är Embroiderys hemsida.

Sedan kom amerikanska Fiberarts. Temat är textila porträtt. Länkar till några av de konstnärer som presenteras: Luke HaynesAlicia Ross, Cayce Zavaglia och Heather Goodchild.

Fiberarts har jag haft i många år och det är med saknad jag tar emot nyheten att den ska läggas ner. Det här är sista numret. Tyvärr är inte antalet prenumeranter tillräckligt. Vad kan det bero på? Innehållet i tidningen har haft stor bredd och har hållit mycket hög kvalitet, men formgivningen borde ha förnyats för länge sedan. Den ekonomiska situationen i USA spelar förstås in.

Sist i raden kom Täcklebo Broderiakademis medlemstidning med temat ”Broderade plagg”. Tillsammans med Hanna och Margaretha ingår jag i redaktionen. Trots att jag är med hela vägen från idébollande till korrekturläsning, så är det lika spännande varje gång att se det färdiga resultatet. Blev det som vi hade tänkt oss? Hur gör vi med vår begränsade budget en ännu bättre tidning nästa gång?

One thought on “Tidningsläsning

Kommentera

