Blå trasmattor i glesrips

I huvudet rör sig mest tankar om växtfärgning just nu, men händerna måste jag använda till lite annat, som att väva trasmattor. Mattvävning kräver färstås också lite tankeverksamhet, men när man väl har tänkt klart och sitter i vävstolen, då kan man låta tankarna gå iväg åt andra håll.

Den här gången blev det en kort varp, 6 meter. Jag hade lite blå linmattvarp 8/5 som jag ville använda. Tekniken är glesrips, en användbar  tuskaftsvariant. Jag har varpat med en tråd linmattvarp 8/5 och två trådar vanlig oblekt mattvarp av bomull. En matta fick inslag av mörkblå trasor och den andra är vävd med ljusblå trasor.

De närmsta veckorna kommer jag att sätta upp fler mattvävar. Mattorna hamnar hos Konsthantverkarna i Örebro och de kan också beskådas på  Trasmattans Dag söndag 31 juli 2011 vid Rånnesta utanför Örebro. Vi kanske ses där?

4 thoughts on “Blå trasmattor i glesrips

  1. Meta

    En alldeles underbar glesrips har du planerat och vävt. Det är så fint med de enkla formerna och olika blåa färger. Blev väldigt förtjust.
    Trasmattans Dag; sådana evenemang gillar jag verkligen och hade gärna kommit på besök dock för långt mellan Gbg och Ö-bro just nu. Lycka till
    Meta

    Gilla

    Svara

Kommentera

