Rostiga tyger

Det är skönt med saker som sköter sig självt, som  växtfärgningsexperiment på fönsterbrädan, eller när man färgar tyg med rost. HÄR berättar jag hur man kan göra.

Jag hittade en rostig kedja som jag hoppades skulle ge intressanta avtryck på tyget. I drygt fyra dygn låg kedjan inlindad i tyget. Resultat: Det hände nästan ingenting, tyget fick bara en mycket svag gul färgton. Jag måste göra nya försök med kedjan.

Jag använde också delar av samma gamla kamin som förra gången. Efter ca ett dygn såg tygerna ut så här:

Resultatet är svårt att styra! Kedjetyget måste jag fortsätta bearbeta på något sätt. Det hamnar nog i en burk med växtdelar i köksfönstret.

De rostiga tyger jag fick fram förra gången fyller jag med stygn. Det blir en serie med sex bilder. Mer än så här vill jag inte visa nu. Broderierna ska vara med på en utställning  på Örebro Konsthall i höst, 1 – 30 oktober 2011. Övriga deltagare i utställningen är Elsa Agélii, Frida Berntsson, Kaipa Gunilla Ericsson, Lillevi Hultman, Emma Jönsson, Jennie McMillen och Viveka Nygren. Kom och titta!

5 thoughts on “Rostiga tyger

  1. jeanette schäring

    Jätte fint!

    Ett tips lägg de rostiga tygerna i en burk med färgväxter, det blir garanterat intressanta resultat.

    allt gott!
    jeanette

    Gilla

    Svara
  2. Maria Ho

    Å vad fint det blir! Jag blev jätteinspirerad av artikeln i Hemslöjd och måste absolut sätta i gång med lite experiment här på hemmaplan.

    Gilla

    Svara

Kommentera

