Mossgraffiti och växtfärgning

Idag kom ett härligt sommarnummer av tidskriften Hemslöjd. Gräs är temat, med lite utvikningar till annan växtlighet.

Till exempel kan man läsa om mossgraffiti. Man tar mossa, någon sort som det finns mycket av och som inte är fridlyst (kanske den sorten som trivs så bra i gräsmattan?), tvättar och mixar med yoghurt och lite socker. Blandningen penslas ut i önskat motiv, som hålls fuktigt, och så hoppas man på att mossan sätter igång att växa. Måste testas!

Som vanligt fastnar jag för texter om växtfärgning. Färgaren Jeanette Schäring, som utforskar växtfärgningens möjligheter genom experiment med växter och färgningsprocesser, presenteras i tidningen. Jag gick på kurs för henne för ett par år sedan, läs HÄR.  Jeanette ger en hel rad med färgningstips. Bland annat beskriver hon hur man kan lägga björkblad, vatten och textilt material i en glasburk med lock. Efter tre veckor i ett soligt fönster har materialet fått en fantastiskt fin gul färg, säger hon. Någon som har provat? Förra sommaren gjorde jag något liknande. Ullgarn och bitar av ylletyg fick ligga i en hink ute tillsammans med vatten och björklöv. Efter några veckor var textilierna slemmiga, luktade illa och hade fått en smutsigt grågul färg. Felet var kanske att kärlet inte var slutet? Någon sa att samerna färgade klargult på detta sätt, men att det bara fungerar med dvärgbjörk. Jag ska prova igen och göra som Jeanette säger. Resultatet visar jag om ca tre veckor!

4 thoughts on “Mossgraffiti och växtfärgning

  1. jeanette schäring

    en snabb kommentar!

    Jag har använt björklöl tidigt på våren och från vår vanligaste björk.
    Prova gärna olika vatten, för mig, den kanske allra viktigaste komponenten.

    Jag använder ofta second hand material, ja, och dessa kan inehålla komponenter som påverkar resultatet
    Det är levande processer… jag leker och undersöker möjligheterna

    Gilla

    Svara

Kommentera

