Med lingarn i varpen

En liten rulle med löpare har just kommit ur vävstolen. Varpen består av lingarn 16, 12 och 8, oblekt och lite svart. Inslaget är oblekt tow 6 och till fållar svart tow 6. Nu för tiden har jag nästan alltid lingarn i varpen till löpare, trots att jag borde försöka minska mitt lager av ca 20 kg cottolin. Jag väver oftast löparna i avpassade längder, cirka  90 cm, 120 cm respektive 150 cm. 

Varpar gör jag med tre trådar. Det går hur bra som helst, trots att man alltid läser att lingarn ska varpas med två trådar. Jag håller ett finger mellan varje tråd för att de inte ska trassla. Man brukar också få rådet att spänna linvarpen hårt i vävstolen när man väver. Jag tycker att det går bättre om varpen inte är så väldigt hårt spänd. På garnbommen låter jag hela tiden ett varv spröt följa med under det yttersta varplagret. Då får trådarna en jämn spänning. För att slita så lite som möjligt på varpen slår jag med slagbommen i slutet skäl, samtidigt som jag flyttar foten från en trampa till nästa.

Nu återstår bara att fålla löparna. När det är gjort finns de hos Konsthantverkarna i Örebro.

En varp bestående av halvblekt lingarn 16, 12 och 8 är förskedad och ska dras på ikväll. Det blir löpare med en botten i tuskaft och inslagsränder i kypert.

3 thoughts on “Med lingarn i varpen

  1. Meta

    Det var en vacker komposition. Läckra kommer de att bli, fållade.
    Jag tycker nästan allt är vackert i lin. Intressant och lärorik vävkunskap du/ni förmedlar. Det verkar inte vara så svårt att sätta upp och väva med lin så som jag blivit lärd.
    Tack för inspirationen.
    Meta

    Gilla

    Svara
  2. Birgitta

    Hej!
    Vad snyggt det blir med oblekt lingarn. Jag väver inte så ofta med lingarn, men jag har även varpat med 4 trådar (16/2) fast vi alltid fick höra på utbildningen att lingarn ska varpas med 2 trådar.
    Kram Birgitta

    Gilla

    Svara

Kommentera

