Yllebroderier hos Moa

För ett tag sedan gjorde jag precis som MADDE, tittade på broderier hemma hos en vän, keramikern MOA.

I en grannes uthus hittade Moa en stor bunt med mörkt blågrönt ylletyg. (Hos Gudrun Sjödén skulle nog färgen heta ”petrol”.)  När hon vecklade upp tyget visade sig ett stramt broderi i jugendstil, utfört med ullgarn  i orange och blågrönt. Tyget ser ut att ha varit använt som draperier eller gardiner och vi är ganska övertygade, både Moa och jag, om att arbetet är från jugendtid, dvs från tiden runt förra sekelskiftet. Det fanns också flera meter tyg utan broderier, som nu är i min ägo! Jag har använt lite av tyget till broderade kuddar och  det blir säkert något mer så småningom, kanske med inspiration från det här gamla broderiet.

Nästa broderi har Moa fått från en äldre, nu avliden släkting. Broderiet är sytt med ullgarn på ett vitt ylletyg, vävt i tuskaft. Storleken är 125 x 53 cm och tyget  har varit monterat som ryggstycke på en soffa. Vi känner oss lite osäkra på hur gammalt broderiet kan vara. Kanske är det köpt som materialsats med uppritat motiv? Är det någon som känner igen mönstret och har något att berätta?

10 thoughts on “Yllebroderier hos Moa

  1. Elna Carr

    Jag är så vansinnigt förtjust i det här yllebroderiet! Tack för att du delat med dig av det! Jag har precis gjort en väska med stark inspiration från dina bilder. Vet du något mer om ursprung? Det vore så kul att få veta varifrån det kommer!
    Titta gärna på mitt broderi, det finns bilder på instagram där jag heter Kantarellna.
    Allt gott! Mvh Elna

    Gilla

    Svara
  2. Birgitta

    Vilka skatter ni hittat. Jag är väldigt förtjust i jugendbroderier och hela den perioden. Det är hur läckra broderier som helst som ni hittat.
    Kram Birgitta

    Gilla

    Svara
  3. metamorphosis

    Oj, vilka fantastiska broderier!

    …just jugend är jag dessutom väldigt svag för – så stiligt och rent i sitt uttryck men ändå så många mustiga färger!

    Gilla

    Svara

Kommentera

