På gång i vävstolen

Just nu har jag en halsduksväv i vävstolen. Den här gången har jag varpat ca 10 meter och det blir 5 halsdukar. I varpen blandar jag olika kvalitéer av ull- och silkegarner. Blandningen blir lite olika från gång till gång beroende på om jag  hittar bra garner till bra pris. Det är roligt och känns lite lyxigt att väva med silke!

Mellan halsdukarna väver jag in några spröt för att få garn till fransar. Jag brukar använda ett bomullsband med markeringar var 10:e cm för att hålla koll på hur långt jag har vävt.

Det ska INTE bli fem vita halsdukar! Jag färgar dem nämligen en och en med ullfärg, när de är nerklippta och fransarna är drejade. På så sätt kan jag få halsdukar i många olika färger i en och samma varp. Det kan dröja några veckor innan jag får tid att färga, men då visar jag mer.

3 thoughts on “På gång i vävstolen

  1. Ping: Växtfärgning i köksfönstret « Textila inslag

  2. Ping: Halsdukarna har fått färg « Textila inslag

  3. Margaretha Arvidsson

    Hej Elisabeth! Fick tips om din blogg av Linnéa Lindèh.
    Jag är väldigt nyfiken på hur din blandning av olika ull- och silkegarner i varpen kommer att se ut. Det låter spännande.
    Bra idé att använda en enfärgad varp och sedan färga de olika delarna efteråt. Men mycket jobb. Lycka till!

    Gilla

    Svara

Kommentera

