Till ”fillehaugen”?

Är det dags att förpassa min tröja till ”fillehaugen” (soptippen, lumphögen)?

Tröjan är stickad på maskin av Gun-Britt Croft-Griggs och jag köpte den för ca 10 år sedan. Den blev omedelbart en favorit. Efter flera års användning  började kanterna se nötta ut. De fick en virkad förstärkning. Snart var ärmarna tunnslitna vid armbågarna. Virkade lappar syddes på. Sedan var det ärmsömmarna som fransade sig, vilket avhjälptes med stickade remsor. Då började jag bli oförsiktig och spillde färgbad när jag färgade ullgarn. Tröjan fick turkosa stänk på magen. I det stadiet började det kännas som om tröjan var ett hemmaplagg.  Förra vintern hade jag den på mig när jag vävde. Det var dumt, det resulterade i slitage på magen. Hålen är nu dolda av mormorsrutor.

Men visst kan väl tröjan hänga med ett tag till!? Jag kan väl i alla fall använda den i trädgården, när snön har smält och man kan börja gräva?

14 thoughts on “Till ”fillehaugen”?

  1. Alfrida

    Delade detta på fb, hoppas det är ok. Ville fler skulle få njuta av ditt vackra konstverk. tack för en fin blogg som skänker mycket glädje och inspiration. /Alfrida

    Gilla

    Svara
  2. Socktrollet

    Kvalitet är värd att lagas, och dina lagningar är så vackra och tillför så mycket intressant till tröjan. Jag sällar mig till kören här ovan och menar att den nog är vackrare nu än som ny.

    / 70-talist som redan som barn fann nöje i att stoppa strumpor. ;)

    Gilla

    Svara
  3. Meta Skoglund

    jamen den kan du inte förpassa någon annanstans nu när du kommit såhär långt i förvandlingsprocessen från Gun-Britt Croft-Griggs skapelse till din egen kreation! Den kommer att bli vackrare och vackrare ju mer egna kompletteringar du gör samtidigt som tidens tand sätter sin prägel.
    Jag har för vana att laga, bygga om och skapa nytt av trasiga kläder och vips har man ett annat plagg.
    Tack för garnsynpunkterna på min fråga om yllebroderi. Det kändes bra att få veta att man förr använde vad man hade, eg helt självklart att jag inte tänkte på det!! Kom häromdagen på just det du skrev; att effsingar är ju perfekt!! Äntligen ett bra användningsområde för det jag sparat!!!

    Gilla

    Svara
  4. Sanna

    Hej! Jag hittade in på din blogg, och det känns lite som att våra bloggar är lite lika och att vi jobbar med samma saker. Roligt att hitta hit! Många hälsningar från Sanna på Textil Tendens.

    Gilla

    Svara
  5. Hedvig

    Så skönt att se att någon faktiskt bemödar sig med att laga sina kläder! Alldeles för lite av den varan nyförtiden… Tycker absolut den kan hänga med ett tag till! :)

    Gilla

    Svara

Kommentera

