Från ”fillehaugen”

Igår kväll kom jag hem glad och upplivad från Fårfesten i Kil, ett par mil norr om Karlstad. Först igår morse bestämde jag mig för att åka dit, så jag hade inte anmält mig till någon kurs eller föreläsning. Nästa år ska jag planera lite bättre och framför allt inte glömma kameran. Jag fick ändå en mycket innehållsrik dag, gjorde några bra inköp och träffade en massa trevliga människor.

Bland utställarna fanns Annemor Sundbø från Norge, som sålde sina böcker om stickning. Hon höll också både kurser och föreläsningar och det var synd att jag inte hade lite bättre framförhållning, för jag hade väldigt gärna lyssnat till henne. Men jag köpte i alla fall en bok, Usynlege trådar i Strikkekunsten. Hon skriver om symbolspråk, folktro och magi i de mönster som lever kvar i stickningen, om kulturhistoria, stickhistoria och stickminnen. Det finns också ca 20 beskrivningar.

Annemor har ett enormt underlag att forska i och skriva om när det gäller stickning. Av en händelse blev hon på 1980-talet ägare till Torridal Tweed og Ulldynefabrikk i Kristiansand på Norges sydkust. Fabriken återanvände ullprodukter, lump, som råvara genom att frigöra fibrerna och tillverka bl a täcken och madrasser. Som delbetalning hade kunderna möjlighet att lämna in sina utslitna ullplagg, ofta lagade, lappade och använda in i det sista. Fabriken hade ett lumplager, ”fillehaugen”, på 16 ton! För Annemor var det en guldgruva. Bara ett exempel, hon har ca 1.200 olika vantar från lumplagret i sin ägo.

Här är några bilder ur boken. Se fler bilder, läs om Annemor Sundbø och hennes böcker HÄR, på hennes hemsida.

 

2 thoughts on “Från ”fillehaugen”

  1. Birgitta

    Hej! Jag var också i Kil på fårfest igår. Hann bara titta runt lite, eftersom jag vari i Värmland-Dalsvävarnas monter då. Lite hann jag i alla fall se mej omkring. Ska se om jag får över mina bilder till bloggen och kan visa lite garn och skinn. Verkligen mycket fint att se.
    Kram Birgitta

    Gilla

    Svara

Kommentera

