Yllebroderi

Det här ska bli kuddar. Tror jag. Jag broderar  blommor på remsor av ylletyg, som jag sedan ska sy ihop med skarvsöm till större bitar. Blomman har jag hämtat från en skuren dekor på ett mangelbräde som finns i samlingarna hos Örebro Läns Museum. Tidigare har jag visat en väska HÄR på bloggen med mönster från samma mangelbräde.

Garnet jag syr med är efsingar, dvs rester från vävning. Efsingar är det sista av varpen, det som blir kvar i vävstolen när väven är klar. Jag väver sjalar av ullgarn och efsingarna är perfekta till yllebroderi.

I vår kommer jag att ha två kurser i yllebroderi. Då tittar vi på de stygn, mönsterformer, material och uttryck som finns i folkkonstens broderade kuddar och dynor. Intrycken omsätter vi sedan till  broderier i traditionens spår, eller till något alldeles nytt och eget. I Örebro är det studieförbundet  Bilda som är arrangör. Första kurstillfället blir på kvällen torsdag den 10 mars 2011 och sedan fortsätter kursen lördagen den 19 mars. Läs mer HÄR. I Nyköping blir det kurs lördag – söndag 26-27 mars. Hemslöjdskonsulent Lille-Mor Boman arrangerar och mer information finns HÄR.

6 thoughts on “Yllebroderi

  1. Ping: På väg till Northampton « Textila inslag

  2. Ping: Tar vintern aldrig slut…. « Textila inslag

  3. Hedvig

    Åh! Jag ska sätta igång med en kappa med yllebroderier och skulle så gärna vilja gå en kurs innan jag sätter fart! Synd att du inte håller någon i Stockholm… :)

    Gilla

    Svara

Kommentera

