Blekingebroderi

I helgen har jag varit i Blekinge och det får mig förstås att tänka på blekingesöm. Min variant av blekingebroderi gjorde jag för flera år sedan som en uppgift i Bates & Blixts broderikurs.

I de gamla broderierna från Blekinge var färgerna klara och starka. Eftersom det på den tiden var svårt att färga bomulls- och lingarner på ett varaktigt sätt, så har färgerna blekts och de ”kopior” och bearbetningar av äldre broderier som gjordes på 1900-talet är oftast sydda med garn i blekrosa, ljusblått och ljusgult.

I mitten av mitt broderi finns en blomma hämtad från ett traditionellt broderi. Runt blomman har jag sytt en ram med bottensöm.  Bottensöm sys genom att man spänner  trådar vertikalt och horisontellt ovanpå tyget. Sedan fäster man ner trådarna med olika sorters stygn. I Blekinge har man använt bottensömmar för att fylla ytor bland annat i blommor, bårder och blomsterurnor.

Blekinge museums hemsida kan man se gamla traditionella broderier i blekingesöm.

3 thoughts on “Blekingebroderi

  1. Britt

    Nu blev jag påmind! Lite omändring i köket och jag får plats med assistenten på en hylla. Mitt gamla BatesochBlixt broderi med blekingesöm från 2003 ligger nu över assistenten…. Bättre där än i en pärm!

    Gilla

    Svara
  2. Yvonne

    Åh vad fint det är och man blir verkligen glad av de vackra färgerna. Jag har aldrig provat att göra rutmönster så där, det ska jag snart testa. Tack för ditt trevliga tips.

    Gilla

    Svara

Kommentera

