Äntligen!

I två år har jag väntat! När Täcklebo Broderiakademi  hade sitt årsmöte i Hässleholm 2008 höll Annhelén Olsson, hemslöjdskonsulent i Skåne, en mycket inspirerande föreläsning om skånska yllebroderier. Hon berättade också att det var en bok på gång om yllebroderi i Norden. Och nu är boken här! En härlig bok med mycket bilder och intressanta texter. Hemslöjdens Förlag är utgivare.

Vad är svenskt? En spännande fråga. På det lilla folkkonstmuseet i Rhodos stad finns denna målning. Det är insidan av ett kistlock från någon av Tolvöarna, den ögrupp som Rhodos tillhör. Den symmetriska mönsteruppbyggnaden med en  krans, en man och en kvinna samt de två urnorna påminner mycket om de broderade motiven på en del av de skånska åkdynorna.

2 DSCF5559

Den 13 – 14 november 2010 kan man lära mer om yllebroderi på Kulturen i Lund. Då hålls ett seminarium i samarbete med Skånes Hemslöjdsförbund.

4 thoughts on “Äntligen!

  1. med nål och tråd

    ska du till seminariet i Lund? Jag blev inbjuden som på ett bananskal, och jag tycker att det ska bli jättekul! Efter att jag börjat läsa i Yllebroderier förstår jag att det jag trodde mig veta om yllebroderier bara var ett litet skrap på ytan.

    Gilla

    Svara
  2. Eva Albrektsson

    Ja,vad är svenskt. I våras hade vi tema Kelimmattor och efter besök i orientalisk mattbutik i Jönköping kan man se mönster som liknar det som finns i de skånska åkdynorna.

    Gilla

    Svara

Kommentera

