Trasmattor

DSCF2070

Att väva trasmattor är roligt! Det känns så nyttigt och rätt att ta vara på slitna och ratade textilier som får nytt liv och kan leva flera decennier till. Allra roligast är att klippa trasor av kläder som man själv slitit ut. Men man blir också glad av att hitta utslitna påslakan och solblekta gardiner i bra färger på Myrorna eller Erikshjälpen.  Jag klipper alla trasor för hand med Fiskars fjädrande sax i ca 2 cm breda remsor. Jag färgar aldrig in något, utan jag tar vad jag får tag i.

Trasorna rullas till fina nystan och vägs.  En skedbredd på 65 – 70 cm innebär att 100 gram trasor räcker till 10 cm. Det gör det lätt att räkna ut hur många centimeter varje färg räcker till. Men det kan ändå vara knepigt att tänka ut hur man ska randa för att få trasorna att räcka till så fina mattor som möjligt.

Tre mattor klippte jag ner häromdagen. Nu är de fållade och klara och kommer att finnas  hos Konsthantverkarna i Örebro senare i veckan.

 

DSCF5351

DSCF5349

DSCF5353

One thought on “Trasmattor

Kommentera

